Aminozuren lijst

1.L leucine

Speelt een rol bij het bevorderen van spierherstel en is betrokken bij het stollen van bloed. Ook is het nodig bij het reguleren van energieniveaus en de bloedsuikerspiegel en voor de vorming van hemoglobine. Gunstig om spierverlies te voorkomen bij mensen die verzwakt zijn en voor mensen die spiermassa willen opbouwen of behouden.

*Isoleucine is een belangrijk aminozuur. Behalve dat het medische applicaties heeft, helpt het je lichaam voorzien van energie en bij het herstellen van de spieren na een training.

2. L - Alanine

Wordt ingezet ter verbetering van de fysieke (sport)prestatie en ondersteunt het immuunsysteem, het spierweefsel, de hersenen en h et centrale zenuwstelsel. Alanine wordt door het lichaam gebruikt om eiwitten te bouwen. 

3.Fenylalanine

voor het aanmaken in de hersenen van neurotransmitters als dopamine, noradrenaline en adrenaline is fenylalanine noodzakelijk. Het wordt ook gebruikt om het geheugen scherp te houden en heeft een positief effect op de gemoedstoestand.

4.Lysine

Lysine wordt niet zelf aangemaakt en moeten we uit onze voeding of suppletie halen. Wordt gebruikt voor de synthese van eiwit en is onder andere belangrijk voor de synthese van hormonen, antilichamen en enzymen. Verder bevordert lysine de vorming van sterk bindweefsel en gezonde botten.

5.Valine

wordt in grote hoeveelheden aangetroffen in de spieren. Valine stimuleert de reparatie en groei van weefsel en spiermetabolisme. Ook is het noodzakelijk voor het handhaven van de stikstofbalans in het lichaam.

6.Glutaminezuur

speelt een belangrijke rol in de aminozuur-, koolhydraat- en vetstofwisseling.  Belangrijk voor het immuunsysteem en een goede opbouw en regeneratie van de darmwand. Heeft een verstevigend effect op de huid en regelt de zuur-baseverhouding. Verder bevordert glutamine het immuunsysteem en is het essentieel voor de opbouw van haar. Ook bestrijdt glutamine de opslag van voedingsvetten. 

7. Asparaginezuur  

Speelt een belangrijke rol bij het vormen van andere aminozuren. Helpt mee om het teveel aan ammoniak en andere gifstoffen uit het bloed te verwijderen, kortom het helpt de lever..    

8.Serine

belangrijk voor de algehele goede gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Daarnaast is het erg belangrijk voor een goede werking van de hersenen en het centrale zenuwstelsel. Is betrokken bij vetverbranding, spieropbouw en het behouden van een gezond immuunsysteem. Serine is ook nodig om het aminozuur tryptofaan aan te maken. Verder is serine noodzakelijk voor weefselgroei, vetmetabolisme en het immuunsysteem, het ondersteunt de aanmaak van antilichamen. *Een tekort aan dit aminozuur komt bijna niet voor.

9.Histidine

zorgt voor de vorming van eiwitten en de productie van rode en witte bloedcellen. Daarnaast helpt het bij de groei en het herstel van weefsels. Vooral kinderen, personen die herstellen van een operatie of personen die last hebben van bloedarmoede hebben een extra behoefte aan histidine. Het aminozuur ondersteunt de genezing van wonden en reguleert de groei. Zorgt voor energievoorziening in de cellen. Remt ontstekingen en versterkt het immuunsysteem

10.Threonine

kan niet door het lichaam zelf aangemaakt worden, dus moet het ingenomen worden via voedsel of supplementen. Voor de opbouw van elastine, eiwitcellen en collageen is threonine noodzakelijk. Zorgt voor een betere opname en omzetting van voedingsstoffen.  Nodig wanneer je vegetarische eet.  Is ook betrokken bij het functioneren van de lever en het onderhoud van het immuunsysteem en zorgt voor een betere opname van andere voedingsstoffen.

11.Proline

heeft een positief effect op de huidstructuur en bevordert de vorming van collageen. Proline wordt gezien als belangrijk voor het behoud van gewrichten, spieren en pezen. 

12.Tryptofaan

Heb je klachten al vermoeidheid, slapeloosheid, stemmingswisselingen, nervositeit, afwijkende eetlust, haaruitval, huidafwijkingen, diarree, slecht zien dan heb je mogelijk een tekort aan dit aminozuur.
De hersenen gebruiken tryptofaan om serotonine aan te maken, dat de slaap en stemming beïnvloedt.

13.Glycine

heeft verschillende belangrijke rollen in het lichaam en betrokken bij de regulering van vele essentiële processen. Glycine is nauw verbonden met het centrale zenuwstelsel en het spijsverteringsstelsel. Glycine helpt bij het afbreken van vetten. Glycine speelt een belangrijke rol als anti-aging aminozuur. 

*Binnen het centrale zenuwstelsel werkt glycine voornamelijk in de hersenstam en het ruggenmerg waar het de overdracht van zenuwimpulsen vergemakkelijkt. Werkzaam bij hyperactiviteit, schizofrenie, bipolaire stoornissen en epilepsie.

14.Thyrosine

verminderd depressie,  ADHD, versterkt de cognitieve prestaties en geheugen. Het wordt tevens gebruikt bij stress, premenstrueel syndroom (PMS), de ziekte van Parkinson, chronisch vermoeidheidssyndroom,  de ziekte van Alzheimer en andere dementievormen, hart- en vaatziekten, impotentie, verlies van libido en is een eetlustremmer. Tyrosine wordt eveneens gebruikt om de trainingsprestaties te verbeteren.  Heeft ook anti rimpel werking.

15.Arginine

is een uitermate belangrijk aminozuur voor de  algehele gezondheid en heeft uiteenlopende functies. Zorgt voor een goed functioneren van hart, longen, nieren, immuunsysteem, hormoonstelsel (waaronder bijnieren en hypofyse) en zenuwstelsel. Bevordert het herstel na ziekte. Bij lichamelijke inspanning helpt arginine de prestaties te verbeteren. Een goede argininevoorziening draagt bij aan het remmen van verouderingsprocessen.

16.Methionine

is een belangrijke stof voor het opbouwen van kraakbeen, het versterkt de nagels en voorkomt dat haar uitvalt. Ook helpt het bij de afbraak van vetten en bij de spijsvertering.

17.Cystine

is een vereiste voor een gezonde huid, voor het ontgiften van het lichaam en de productie van collageen.  Het versterkt de beschermende laag van de maag en darmen om schade door producten die niet gewenst zijn in het lichaam te voorkomen.  Het is een zeer goede lever beschermer. Ook nodig voor een efficiënt gebruik van vitamine B6.   

18.isoleucine

Het lichaam is niet in staat dit aminozuur zelf aan te maken. Daarom moet het gehaald worden uit voedsel of supplementen. Het bevordert de opbouw van eiwit in de spieren, regulering van de bloedsuikerspiegel en speelt een rol bij wondgenezing en de aanmaak van groeihormoon.  Gunstig voor de lichaamssamenstelling en spier opbouw en werkt prestatie verhogend. Verbetert kracht en immuunsysteem.

19.L -Carnitine

Speelt een essentiële rol bij de omzetting van vetzuren in metabole energie. Bij mensen die dagelijks veel energie verbruiken, zoals bij zware lichamelijke arbeid, sport e.d. verhoogt carnitine de energieproductie in de spiercellen en verbetert het de zuurstofopname. Het remt de vorming en bevordert de verwijdering van melkzuur en heeft een anti-vermoeidheids effect. Vegetariërs komen dit aminozuur vaak tekort.

20.L Ornithine

naarmate de leeftijd stijgt, produceert de hypofyse steeds minder groeihormoon. Daardoor wordt de capaciteit om te regenereren (bijvoorbeeld bindweefsel, botweefsel, wondgenezing) steeds minder. Ornithine is daarom nodig omdat het groeihormoon stimulerend werkt. Daarbij ondersteunt deze combinatie het lichaamseigen regeneratieproces, zodat het immuunsysteem optimaal blijft functioneren.

Zoals blijkt hebben de aminozuren elkaar nodig om hun werking goed te kunnen uitvoeren.

Er zijn veel en verschillende aminozuurproducten op de markt met veel kwaliteitsverschil die zeker niet allemaal hetzelfde zijn. De grondstoffen, de hulpstoffen, de toevoegingen, de ballaststoffen en het productieproces zijn per product verschillend. Let dus goed op wat je koopt.

Hier koop je een puur 100% natuurlijk product zonder chemische toevoegingen en heeft een NUT nummer. 

Bestel hier Praktijkoib@gmail.com

E-mailen
Bellen
Map
Info