De invloed van curcumine op je gezondheid en ‘laaggradige ontstekingen’.

Hoe werkt dit mechanisme en wat is de oorzaak van deze sloper die deze stille ontstekingen veroorzaakt.

De bekendst vorm van een ontsteking is een plek dat warm voelt, soms sprake is van zwelling, een  rode plek of pijn. Bacteriën, schimmels of parasieten die je lichaam zijn binnen gedrongen en waar je lichaam in actie moet komen en witte bloedlichaampjes naar het betreffende gebied/plek stuurt om indringers te vernietigen. Beschadigd weefsel wordt hersteld. Een gezonde reactie van je immuunsysteem dus.

Een ‘laag-gradige' ontsteking is een totaal andere soort ontsteking, hier merk je vaak niets van. Het is een soort chronische ontsteking die constant aanhoudt en actief is en waardoor het immuunsysteem dus ook constant alert blijft. Je lichaam wil iets oplossen, maar kan niets vinden. Maar er is wel een verstoorder in the house, maar waar?

Het kan jaren sudderen voordat je iets merkt en ondertussen raakt je immuunsysteem ‘overwerkt’. En dit heeft, op de lange duur, een grote uitwerking op je gehele gezondheid.

Het ontstaan dergelijke ‘laag gradige ontstekingen’.

Stress en voor al de chronische vorm, bewerkte voeding, chemische toevoegingen gemanipuleerde voeding, gefrituurd eten, rood vlees, suiker, roken en te veel alcohol kunnen als oorzaak genoemd worden. Ook veel buik vet en/of orgaanvet, is  een factor. Het vet in ons lichaam is dan niet het gezonde bruine vet, maar het ongezonde witte vet (visceraal vet) .

Klachten kunnen o.a. zijn; een constante vermoeidheid, pijn, chronische holte ontstekingen en allergieën, een lichte temperatuurverhoging, vage pijnklachten en andere onverklaarbare klachten.
Gevolg is een dat het lichaam in een soort vicieuze cirkel terecht komt.

Wat kan Curcumine hieraan doen ?
Recent onderzoek laat zien dat Curcumine een directe interactie aangaat met wit vetweefsel om de chronische ontstekingen aan te pakken.

· Curcumine geeft ondersteunende hulp bij gewichtsverlies (samen met Triphala)
· Curcumine  helpt de lever te reinigen, zodat er een gezonde leverwerking ontstaat
· Curcumine  helpt ondersteunend om obesitas gerelateerde ziekte te voorkomen
· Curcumine “dooft" het ontstekings vuurtje” in je lichaam
· Curcumine is een van de meest actieve anti oxidanten in je lichaam

Met regelmaat plaats ik nieuw blogs over de voordelen van curcumine.

Wil je meer informatie of curcumine iets voor jou kan betekenen stuur je mail naar praktijkoib@gmail.com

E-mailen
Bellen