Aminozuren voor ouderen

Steeds meer onderzoeken geven aan dat de aanbevolen hoeveelheid eiwit echt nodig is om problemen te voorkomen, zeker op oudere leeftijd. Mede door risicofactoren zoals leeftijd, inactiviteit, hormonale veranderingen, voedingstekorten (waaronder eiwitten, vitamine D en calcium). Voortdurend vindt er opbouw, afbraak en remodellering in botweefsel plaats. Een goede inname van eiwitten (aminozuren) is belangrijk voor onder andere  de botaanmaak en het in stand houden van sterke botten.

Vanuit voeding kan je je portie aminozuren binnen halen,  maar tegelijkertijd haal je daar ook je portie calorieën uit. Ouderen die niet veel (kunnen) bewegen of klachten hebben  (denk aan osteoporose) en daardoor niet kunnen sporten,  hebben vaak een verminderde eetlust met als gevolg dat er in mindere mate goede voedingsstoffen, eiwitten, binnen komen.

Spierafbraak is voor ouderen onwenselijk en daarom dient dit zo veel mogelijk voorkomen te worden.  Aminozuren zijn belangrijk als bouwstenen voor het eiwit in de  lichaamscellen. Elke cel herstelt en versterkt zich door de aanvoer van aminozuren. Deze vervullen daarnaast ook veel andere lichaamsfuncties.

Conclusie waarom aminozuren nodig zijn.

De 20 essentiële aminozuren zijn de bouwstenen van de eiwitten in het lichaam. Ze nemen verschillende rollen op zich en ondersteunen onder meer de opbouw en beweeglijkheid van de spieren, de textuur van de huid, haren en nagels, de vorming van hormonen en het transport van zuurstof. 

E-mailen
Bellen
Map
Info